Nyheter

Fagdager på Svalbard

Longyearbyen har valgt å inngå partnerskap med SePU i sine forbedringsarbeider i skole og barnehage. Mandag 20. februar hadde SePU det faglige ansvaret på planleggingsdagene for de to barnehagene og den ene skolen som er i Longyearbyen. I barnehagene ble det arbeidet med kapittel 8 i barnehageloven om krenkelser som en del av forbedringsarbeidet i inkluderende barnehagemiljø, med Anne-Karin Sunnevåg. I Longyearbyen skole var temaet pedagogisk analyse med tema tilknyttet fellesskapende didaktikk,der Thomas Nordahl var faglig ansvarlig. Om sk...

Sertifisering i pedagogisk analyse

Bruk av pedagogisk analyse er en viktig del av SePUs støtte til barnehager og skoler i deres forbedringsarbeid. SePU ønsker å tilby sertifiseringskurs i pedagogisk analyse fremover. Denne uken har alle alle ansatte på SePU deltatt i en pilotering av sertifiseringskurset. Pedagogisk analyse er en analytisk modell for å analysere utfordringer, planlegge og gjennomføre tiltak, samt evaluere tiltakene og arbeide med å gjennomføre dem. Det særegne med pedagogisk analyse er at modellen ikke går rett fra utfordring til tiltak, men at det må gjøres...

Nettverkssamlinger for alle skoler og barnehager i Nord-Østerdalen denne uken

Denne uken (uke 6) er det nettverkssamling for alle ansatte i barnehage og skole i regionen Nord-Østerdalen. Les mer om partnerskapet med Nord-Østerdalen her. Gro Helstad Løken og Veronica Grøtlien ved SePU leder nettverkene med temaet «psykisk helse og livsmestring». De ansatte jobber i grupper på tvers av kommuner og har som et forarbeid til nettverket laget et bilde som viser noe av hva som fremmer psykisk helse og livsmestring i sin barnehage og skole. Alle bildene henger oppe slik at deltagerne kan gå på gallerivandring.   Mer om mello...

Presentasjon av resultater fra SePUs spørreundersøkelse

Hver høst gjennomføres SePUs spørreundersøkelse for de barnehager og skoler i våre partnerskap (rekomp, dekomp, kompetanseløftet) som ønsker å delta. Gjennomføringsperioden er fra omkring 1. oktober til omkring 1. desember. Resultatene ligger klare i en digital resultatportal første arbeidsdag etter nyttår. Bildet under viser hvordan gutter (blå) og jenter (gule) på småskoletrinnet (i de skolene som deltok) opplevde sin skolehverdag høsten 2022.  De siste tre ukene har SePU hatt fagdager for de regionene som gjennomførte denne høsten med fo...

Felles planleggingsdag for Løten og Grue kommune om lesing

SePU har et samarbeid med Løten og Grue kommuner i Oppfølgingsordningen. Oppfølgingsordningen skal bidra til at kommuner med svake resultater på sentrale områder av opplæringen over tid får hjelp til å skape bedre læringsmiljø og læringsresultater for elevene i kommunen. Alle skolene i de to kommunene jobber med å etablere gode støttesystemer for å identifisere, kartlegge og følge opp alle elever i deres leseutvikling. Kompetanseutvikling for alle lærere er en del av å etablere støttesystemer. I dag gjennomføres siste felles planleggingsdag...

SePU på studietur til Wales for å lære mer

Senter for praksisrettet utdanningsforskning har et mål om å drive forskning i og for praksis. Gjennom forskning og formidling ønsker SePU å bidra til forbedring av den forskningsbaserte profesjonsutøvelsen på alle nivå i skolesektoren. I dette arbeidet mener SePU at det er viktig å samarbeide med forskningsmiljøer både nasjonalt og internasjonalt, men kanskje enda viktigere å ha nær kontakt med praksis, for å vite noe om hva som faktisk skjer i praksis. Det innebærer at ansatte ved SePU hyppig er ute i praksis, i regioner og kommuner, ved s...

Nytt nummer av Paideia

PAIDEIA NR 24 Temaet i dette nummeret av Paideia er "Inkluderende fellesskap" I dette nummeret av Paideia kan du lese følgende artikler: Leder: Inkluderende fellseskap ”Samarbejde som indsats i udvikling af inkluderende læringsmiljøer” af Janne Hedegaard Hansen ”Inkludering – et verktyg för skolen?” af Gunilla Lindqvist ”Og alle vil se, at da er du nederst” af Sigrid Ramdel Etiskt lederskap i ôvergangen mellem förskola og skola” af Marita Cronqvist og Ellinor Skaremyr ”Kommentar: Inkludering i Kompetanseløftet” af Lars Arild Myhr Om du vil...

SePU presenterer på ICSEI-konferansen 2023

  I dag har Hilde Forfang, Lars Arild Myhr og Ann Margareth Gustavsen hatt et symposium på Icsei-konferansen i Chile. Vi har presentert under temaet "Kapasitetsbygging".  I første innlegg presenterte Hilde Forfang fra sin doktoravhandling om samarbeid og interaksjoner mellom skoleeiere og skoleledere i rurale strøk. I det andre innlegget presenterte Lars Myhr fra Mette Marit Jenssen sitt avhandlingsarbeid der hun viser hvilke kjernepraksiser hos skoleledere som kan bidra til å forklare variasjon i "instructional leadership". Til slutt prese...

SePU i samarbeid med forskere på Universitetet i Twente: ICSEI-konferansen i Chile og bruk av data i norske skoler

Årets ICSEI-konferanse gjennomføres i Chile 10.-13. januar. Fra SePU deltar Hilde Forfang, Lars Arild Myhr og Ann Margareth Gustavsen. I dag har disse tre deltatt med å lede gruppediskusjoner på nettverksmøtet til "Data use network" sammen med våre gode samarbeidspartnere ved University of Twente i Nederland, Kristin Vanlommel og Kim Schildkamp. Det er Kristin Vanlommen som leder nettverket. Spørsmålene i gruppediskusjonene var: - Hvordan kan vi definere begrepet "data literacy for students" på ulike nivåer (system, skole, klasse, elev)? -...

Thomas Nordahls engasjement i danske AP Møller-fonden

Fredag 06.01 avsluttet professor Thomas Nordahl et 9 års arbeid i vurderingsutvalget til folkeskoledonasjonen i AP Møller-fonden i Danmark. I denne perioden har fonden bevilget tilnærmet 1,4 milliard norske kroner til kompetanseprosjekter av lærere i den danske folkeskole. Begrunnelsen for etableringen av denne donasjonen var at barn og unge er Danmarks framtid og at kompetansen til de som møter barn og unge i skolen er helt avgjørende. Thomas Nordahl har vært med på å vurdere alle søknader og utviklet innstillinger til hvilke prosjekter so...

Mette Marit Forsmo Jenssen disputerer

Før jul fikk vår gode kollega Mette Marit Forsmo Jenssen gladnyheten om at hennes avhandling er funnet verdig for å forsvares for graden ph.d.  Tittelen på avhandlingen er: «Profesjonelle læringsfellesskap i skolen. En mulighet for kollektiv læring og bedre undervisning?».  Hun disputerer mandag 23. januar. Les mer om prøveforelesningen og disputasen her.  Digital versjon av avhandlingen finner du her. Sammendrag av avhandlingen Profesjonelle læringsfellesskap fremheves av empirisk skoleforskning som et mulig svar pålærerisolasjon og effekt...

Doktorgradsprogrammet PROFF feirer 10 år

1. desember ble det markert at doktorgradsprogrammet "Profesjonsrettede lærerutdanningsfag" (PROFF) ved Høgskolen i Innlandet har eksistert i ti år. Les mer her. I løpet av disse ti årene har høgskolen uteksaminert 29 doktorer på programmet. Flere av disse er eller har vært ansatt på SePU.   På selve markeringen bidro blant annet to av stipendiatene på SePU med innlegg fra sine forskningsarbeider: Kristine Nymo Sundby snakket om sitt prosjekt med tittelen: Læreres oppfattelse av kollektiv mestringstro. Karoline G. Hansen presenterte sitt p...

Digital fagdag i Nord-Østerdalen

I dag, fredag 25. november, er det planleggingsdag i Innlandet fylke. I regionen Nord-Østerdalen er alle ansatte i barnehage, skole og PPT i de 6 kommunene Tynset, Alvdal, Os, Rendalen, Tolga og Folldal samlet for en felles digital kompetansedag. Tema for dagen er «Psykisk helse». Anne Stine Mjelve Bakman og Ellen Nesset Mælan, begge ansatt ved HINN, leder dagen. Fagdagen følges opp ved at de ansatte gjennomfører et mellomarbeid som skal presenteres på nettverkssamlinger i februar. Et av målene i det regionale kompetansenettverket i Nord-Ø...

Om partnerskapet med "Nord-Østerdalen"

  Tidsperiode: 2021-2025  Samarbeidspartnere: Kommunene Rendalen, Folldal, Alvdal, Tolga, Tynset og Os    Regionen "Nord-Østerdal" omfatter alle de 6 kommunene i Innlandet fylke. Regionen har tidligere hatt et samarbeid med SePU gjennom "Kultur for læring" som omfattet alle regionene i gamle Hedmark fylke. "Kultur for læring" var et FOU-prosjekt som varte fra 2016 til 2021, der alle skoler og barnehager i fylket var involvert. SePU har etter denne prosjektperioden videreført partnerskapet med regionen innen alle de tre tilskuddsordning...

Oppstartssamling i Kompetanseløftet for Rogaland fylkeskommune

SePU har inngått partnerskap med Rogaland fylkeskommune i forbindelse med gjennomføring av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Samarbeidet har en tidsramme på 2,5 år.  22. og 23.11 var det oppstartsamling for alle skoleledere i de 25 videregående skolene i Rogaland fylkeskommune, deres eiere og PPT. Den ene dagen var for skolene i Haugesundområdet og den andre for skolene i Stavangerområdet. Innholdet var det samme begge dager. Lars Myhr foreleste om inkluderende støttesystemer i videregående opplæring. Det ble...

Hilde Forfang disputerer

Hilde Forfang er ansatt ved SePU og forsvarer sitt doktorgradsarbeid ved ph.d.-programmet Profesjonsrettede lærerutdanningsfag ved Høgskolen i Innlandet 29. november 2022. Les mer om programmet for prøveforelesning og disputas her. Om Hilde Forfang Hilde Forfang er høgskolelektor i pedagogikk og har arbeidet på SePU siden 2014. Hun er utdannet allmennlærer og har master i tilpasset opplæring. Hun har tidligere arbeidet som rektor i grunnskolen og som rådgiver på kommunalt skoleeiernivå. I tillegg har Hilde erfaring fra barnehagesektoren, bå...

Digital fagdag i «Kompetanseutvikling Øst-Finnmark»

Mandag 14. november var alle ansatte i barnehage, skole og PPT i de 7 kommunene i "Kompetanseutvikling Øst-Finnmark" samlet for en digital fagdag i regi av SePU fra 08.30 til 11.30. Vil du lese mer om "Kompetanseutvikling Øst-Finnmark, kan du klikke her.  Målet med dagen var tredelt: Felles forståelse av nåsituasjonen, knyttet til hva vi gjør for å jobbe for et inkluderende fellesskap. Hvilke grep gjør vi for å tilpasse det allmennpedagogiske tilbudet og ordinær opplæring, og hvilke gode grep gjør vi som tidlig innsats? Hvordan jobber vi ko...

Skolebesøk med Ibestad

14. og 15. november bruker Ibestad skole sine to planleggingsdager i Oslo. SePU har bidratt i planlegging av skolebesøkene på Nordpolen skole og Skøyen skole, og er så heldige å få delta på skolebesøkene. Begge disse skolene har satset mye på lesing, et tema de ansatte på Ibestad skole har jobbet mye med de siste to årene. Les mer om Ibestad her.  Mandag 14. november har vi besøkt Nordpolen skole. Skolen ligger på Sandaker i Sagene bydel og ble åpnet i 2012. Nordpolen skole er bygget for 1.–10.trinn og en liten byomfattende gruppe for barn m...

Om Ibestad

Oppfølgingsordningen – Ibestad kommune Tidsperiode: 2020-2023  Samarbeidspartnere: Ibestad kommune   Ibestad kommune ble trukket ut i Oppfølgingsordningen våren 2020 og takket ja til å delta i oppfølgingen. Kommunen har en offentlig sole og en Montessori skole, det er kun den offentlige skolen som deltar i oppfølgingsordningen.  Ibestad er en del av «Sør-Troms» regionen som har vært i partnerskap med SePU i desentralisert ordning for kompetanseutvikling siden høsten 2019. Oppfølgingsordningen skal bidra til at kommuner med svake resultater p...

Avsluttende samling i regionen Sør-Troms

Tirsdag 8. november gjennomførte SePU den siste fagdagen i "kompetanseutvikling Sør-Troms" for skoleledere, skoleeiere og PPT. Hensikten med fagdagen var å evaluere de strategiene vi har anvendt i prosjektperioden og hvilke strategier regionen ønsker å videreføre inn i kompetanseløftet. SePU takker så mye for et godt partnerskap med regionen Sør-Troms og ønsker dere lykke til med det videre arbeidet inn mot kompetanseløftet. Kort om prosjektet "Kompetanseutvikling Sør-Troms" Tidsperiode: 2019-2022  Prosjektleder: Ann Margareth Gustavsen Sama...

Fagsamling i nettverket region ØST

Torsdag og fredag denne uken har flere ansatte ved SePU deltatt på fagsamling for nettverket i region ØST. Tittelen på samlingen var "Fagsamling med fokus på de tre tilskuddsordningene". Målet med disse samlingene er å styrke UH-institusjonenes partnerskapsrolle i arbeidet med lokal kompetanseutvikling i regionen. Første dag fikk vi blant annet informasjon om selve tilskuddsordningen og hvordan ordningen organiseres i de ulike embetene. Vi hadde også gruppediskusjoner på tvers av UH-miljøer der vi kunne dele erfaringer. Den andre dagen var h...

Webinar om kompetansepakken "Inkluderende praksis"

Onsdag 2. november lanserer Udir kompetansepakken "Inkluderende praksis" som de har utviklet som støtte til barnehage og skoler som jobber i Kompetanseløftet. I den forbindelse inviterer Udir til et webinar samme dag klokken 14.00 til 15.30 der vår senterleder Lars Arild Myhr skal delta. Meld deg på webinaret her. Vil du lese mer om kompetansepakken og webinaret kan du klikke her.  Kompetansepakken består av blant annet 26 kortere filmer - hvor eksperter og fagfolk deler sin kunnskap, praksis og erfaring. De snakker om hva som er inkluderen...

Om kompetanseløftet i Frogn kommune

Kompetanseløftet Frogn kommune  Tidsperiode: 2021-2024    Kompetanseløftet i Frogn kommune skal bidra til kompetanse til utvikling av et inkluderende pedagogisk støttesystem. Det ble høsten 2021 gjennomført en behovskartlegging og på bakgrunn av den er de ansatte nå i gang med opplæring i pedagogisk analyse. Videre gjennomføres det opplæring av gruppeledere som skal lede læringsgrupper på de ulike enhetene.   Våren 2023 starter arbeidet med kompetansepakken «Støttesystemer» i skole og EPA (Enhet for psykososialt arbeid). Barnehagene vil star...

Samling i Sør-Østerdal

Sentralt i arbeidet i Sør-Østerdal står det regionale kompetansenettverket. Regionen Sør-Østerdal består av kommunene Elverum, Trysil, Åmot, Engerdal og Stor-Elvdal. Veronica Grøtlien og Knut Olav Nordseth er SePU sine prosjektledere knyttet mot alle tilskuddsordningene i regionen. Første samling er gjennomført over to dager i Trysil, med eiernivå og sentrale ressurspersoner fra kommunene i regionen, sammen med representanter fra SePU og Læringsmiljøsenteret. Hilde Forfang gjennomførte økter om nettverk og den pedagogiske verdikjeden, mens...

Om Kompetanseutvikling Øst-Finnmark 2018-2025 

Tidsperiode: 2018-2025 (forlenget med 2022-2025)  Samarbeidspartnere: Koordineres gjennom RSK Øst-Finnmark og omfatter kommunene Båtsfjord, Berlevåg, Vardø, Nesseby, Vadsø, Tana og Sør-Varanger  «Kompetanseutvikling Øst-Finnmark» omfatter både private og kommunale barnehager, skoler og PPT i de sju kommunene i regionen. Overordnet målsetting er sektormålene for barnehage og skole, og kompetanseutviklingen skal bidra til å realisere barn og unges potensiale for sosial- og faglig utvikling og trivsel. Partnerskapet er knyttet til tilskuddsordn...

Om "Kompetanseløftet for inkluderende praksis i barnehage og skole (KL)" i Bodø

«Kompetanseløftet for inkluderende praksis i barnehage og skole» omfatter alle barnehager og skoler i Bodø kommune.  Samarbeidsperiode: 2022-2025 Samarbeidspartnere: Bodø kommune er oppdragsgiver, men SePU samarbeider også med universitetene Nord Universitet og NTNU i dette oppdraget. Hovedmålet er at Alle barn og unge opplever seg inkludert i barnehage og skole uavhengig av sine forutsetninger​. Resultatmålene kommunen har utviklet er: Vi i laget til barn og unge jobber sammen! Vår almennpedagogiske og spesialpedagogiske praksis styrkes og...

Om regional kompetanseutvikling og oppfølgingsordningen i Eidsvoll kommune

I Eidsvoll kommune er SePU involvert både i regional kompetanseutvikling for barnehage og i oppfølgingsordningen for skole Regional kompetanseutvikling  Tidsperiode: 2021-2024  Samarbeidspartnere: Kommunal sektor for barnehage og alle kommunale og private barnehager  Det regionale kompetanseutviklingsprosjektet «Læring og utvikling i et inkluderende fellesskap» i Eidsvoll kommune omfatter alle 19 kommunale og private barnehager. Prosjektets overordnede målsetting er å realisere alle barn mulighet for utvikling, mestring, læring og trivsel i...

Om "God opplæring for alle" i Ytre Helgeland

God opplæring for alle – Ytre Helgeland  Tidsperiode: 2018-2023  Samarbeidspartnere: Kommunene Alstahaug, Leirfjord, Lurøy, Træna, PPT Ytre Helgeland, RKK Ytre Helgeland  «God opplæring for alle» omfatter 4 kommuner i regionen og inkluderer alle barnehager, skoler og PPT Ytre Helgeland i disse kommunene. Den overordnede målsettingen for både barnehager og skoler handler om at alle barn og elever er inkludert i fellesskapet og får utnyttet sitt potensial for utvikling og læring. Lederne i barnehager, skoler, PPT-ansatte og kommunalsjefene gj...

Kompetansedag i Ytre Helgeland

"God opplæring for alle" er en kompetanseheving i Ytre Helgeland, som består av de fire kommunene Alstahaug, Leirfjord, Lurøy og Træna. I går hadde 240 ansatte fra alle skolene i Ytre Helgeland kompetansedag. Temaet var inkludering og relasjonsbasert klasseledelse. Dagen bestod av både faglige innspill, refleksjonsoppgaver, gallerivandring og gruppearbeid, ledet av Kjersti Håland og Ann-Mari Rindarøy fra SePU. Vil du lese mer om "God opplæring for alle" kan du klikke her.  

Om Kompetanseutvikling Sør-Østerdal

Regional kompetanseutvikling Sør-Østerdal  Tidsperiode: 2021-2025  Samarbeidspartnere: Kommunene Elverum, Engerdal, Trysil, Stor-Elvdal og Åmot  «Regional kompetanseutvikling Sør-Østerdal» omfatter fem kommuner og er en del av ordningene re-komp-, de-komp- og kompetanseløftet. Regionen har utviklet en fireårig langtidsplan som inneholder mål, strategier og tiltak – for å skape varige forbedringer i regionen. Prosjektet trekker en rød tråd i forbedringsarbeidet fra barna starter i barnehagen til de er ferdige i grunnskolen. I tillegg involv...

SePU sine samarbeidspartnere

SePU har samarbeidspartnere i flere regioner og kommuner i Norge. Nedenfor kan du lese om alle de pågående samarbeidene SePU har nå.Kompetanseløftet for inkluderende praksis i barnehage og skole (KL) - Bodø kommune Tidsperiode: 2022-2024 Samarbeidspartnere: Bodø kommune er oppdragsgiver, men SePU samarbeider også med universitetene Nord Universitet og NTNU i dette oppdraget. «Kompetanseløftet for inkluderende praksis i barnehage og skole» omfatter alle barnehager og skoler i Bodø kommune med hovedmål om at Alle barn og unge opplever seg inkl...

Oppstart av studier på rektorutdanningen og modulbasert videreutdanning

I ukene 36, 37 og 38 har vi hatt oppstart for nye studentkull både i Rektorutdanningen og i de modulbaserte videreutdanningene for styrere og skoleledere. SePU samarbeider med OsloMET om disse utdanningene. REKTORUTDANNINGEN Studiet er samlingsbasert og går over tre semestre, med 7 samlinger på 3 dager i Oslo og på Hamar. Sommersamlingen i juni er i Sverige. Koblingen mellom utdanningen og egen praksiskontekst sikres ved at studentene mellom samlingene arbeider med til sammen seks arbeidskrav som innebærer å gjøre praktiske utprøvinger og p...

Oppstartsamling i Eidsvoll

SePU samarbeider med skolene i Eidsvoll kommune. I forrige uke ble første samling med rektorer og mellomledere i Eidsvollskolen gjennomført. Hilde Forfang og Knut Olav Nordseth tok opp tematikk rundt endringsvillighet, organisasjonskultur og ledelse i skolen. Les mer om SePUs engasjement i Eidsvoll her

Nasjonale fagdager i læringsmiljøprosjektet

I forrige uke gjennomførte Utdanningsdirektoratet nasjonale fagdager i Læringsmiljøprosjektet. Læringsmiljøprosjektet er et tilbud til kommuner og fylkeskommuner som ønsker å jobbe med inkluderende læringsmiljø, og som har behov for direkte støtte og veiledning. Hovedmålet med Læringsmiljøprosjektet er å fremme et trygt og godt barnehage- og skolemiljø uten mistrivsel og krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Det er fokus på å fremme inkluderende miljøer i barnehage, skole og SFO, forebygge ulike former for utenforskap...

Studietur for barnehagene i Hamarregionen

Denne uka har Veronica Grøtlien og Aina Kjernli Karlsen ved SePU vært på studietur til Kolding i Danmark sammen med barnehagestyrere og en rekke representanter (barnehagerådgivere, barnehageledere og en kommunalsjef) fra Hamarregionen. Hamarregionen består av de fire kommunene: Stange, Hamar, Løten og Ringsaker. Konferanse Tirsdag deltok de norske deltakerne på dagtilbudskonferansen «Sammen om kvalitet» hvor fokuset var satt på viktige områder knyttet til arbeidet med å realisere «Den styrkede pædagogiske læreplan» - Danmarks versjon av Ramm...

Pedagogisk vandring i Kongsvingerregionen

Pedagogisk vandring er en av flere kapasitetsbyggende aktiviteter som skal gjennomføres i barnehager og skoler i Kongsvingerregionen i september og oktober. Representanter fra SePU skal sammen med deltagere fra kommune, barnehage/skole og PPT, besøke utvalgte enheter i hver av regionens 7 kommuner for å få innsikt og økt kunnskap om den pedagogiske praksisen i barnehagen og elevens læringsmiljø i klasserommet. Vi skal bruke en dag i hver av kommunene og kommunalsjefene har ansvar for programmet og utvalget av enheter som skal få besøk. Etter...

Senterledelsen - SePU

Etter å ha ledet SePU siden oppstarten i 2010 har Thomas Nordahl gitt stafettpinnen videre. Den nye senterledelsen består av Lars Arild Myhr som senterleder, Ann Margareth Gustavsen som assisterende senterleder og Thomas Nordahl som faglig ansvarlig på SePU. Litt mer om senterledelsen Lars Arild Myhr er høgskolelektor i pedagogikk og har arbeidet ved SePU siden 2011. Han har hovedfag i spesialpedagogikk og har erfaring fra Pedagogisk psykologisk tjeneste som rådgiver og leder. Myhr er undervisningsansvarlig for Rektorutdanningen og prosjekt...

Oppstart med pedagogisk analyse - Bodø kommune

SePU har inngått samarbeid med Bodø kommune frem til 2025 i deres arbeid i Kompetanseløftet. 1. september 2022 møtte vi alle styrere, skoleledere, eiere og PPT til fagdag med tema «Pedagogisk analyse som verktøy i systematisk arbeid med kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling i barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling». Ønsker du å lese mer om samarbeidet vårt med Bodø kan du gjøre det her.

Forsknings- og utviklingsarbeid i barnehage og skole

 På SePU er vi i full gang igjen etter en deilig sommerferie.  Flere av dere har sikkert fortsatt noen dager til gode. Om dere trenger noe å lese på, kan vi jo tipse dere om artikkelsamlingen vi skrev i     forbindelse med markeringen av vårt 10-årsjubileum, før sommeren. Samlingen synliggjør noen av de aktivitetene og prosjektene vi har vært     involvert i og består av 10 artikler, skrevet av både nåværende og tidligere ansatte ved SePU.  Du finner artikkelsamlingen her.