Siste nyheter
Longyearbyen har valgt å inngå partnerskap med SePU i sine forbedringsarbeider i skole og barnehage. Mandag 20. februar hadde SePU det faglige ansvaret på planleggingsdagene for de to barnehagene og den ene skolen som er i Longyearbyen. I barnehagene ble det arbeidet med kapittel 8 i barnehageloven om krenkelser som en del av forbedringsarbeidet i inkluderende barnehagemiljø, med Anne-Karin Sunnevåg. I Longyearbyen skole var temaet pedagogisk analyse med tema tilknyttet fellesskapende didaktikk,der Thomas Nordahl var faglig ansvarlig. Om sk...
Bruk av pedagogisk analyse er en viktig del av SePUs støtte til barnehager og skoler i deres forbedringsarbeid. SePU ønsker å tilby sertifiseringskurs i pedagogisk analyse fremover. Denne uken har alle alle ansatte på SePU deltatt i en pilotering av sertifiseringskurset. Pedagogisk analyse er en analytisk modell for å analysere utfordringer, planlegge og gjennomføre tiltak, samt evaluere tiltakene og arbeide med å gjennomføre dem. Det særegne med pedagogisk analyse er at modellen ikke går rett fra utfordring til tiltak, men at det må gjøres...
Denne uken (uke 6) er det nettverkssamling for alle ansatte i barnehage og skole i regionen Nord-Østerdalen. Les mer om partnerskapet med Nord-Østerdalen her. Gro Helstad Løken og Veronica Grøtlien ved SePU leder nettverkene med temaet «psykisk helse og livsmestring». De ansatte jobber i grupper på tvers av kommuner og har som et forarbeid til nettverket laget et bilde som viser noe av hva som fremmer psykisk helse og livsmestring i sin barnehage og skole. Alle bildene henger oppe slik at deltagerne kan gå på gallerivandring. Mer om mello...
Hver høst gjennomføres SePUs spørreundersøkelse for de barnehager og skoler i våre partnerskap (rekomp, dekomp, kompetanseløftet) som ønsker å delta. Gjennomføringsperioden er fra omkring 1. oktober til omkring 1. desember. Resultatene ligger klare i en digital resultatportal første arbeidsdag etter nyttår. Bildet under viser hvordan gutter (blå) og jenter (gule) på småskoletrinnet (i de skolene som deltok) opplevde sin skolehverdag høsten 2022. De siste tre ukene har SePU hatt fagdager for de regionene som gjennomførte denne høsten med fo...
SePU har et samarbeid med Løten og Grue kommuner i Oppfølgingsordningen. Oppfølgingsordningen skal bidra til at kommuner med svake resultater på sentrale områder av opplæringen over tid får hjelp til å skape bedre læringsmiljø og læringsresultater for elevene i kommunen. Alle skolene i de to kommunene jobber med å etablere gode støttesystemer for å identifisere, kartlegge og følge opp alle elever i deres leseutvikling. Kompetanseutvikling for alle lærere er en del av å etablere støttesystemer. I dag gjennomføres siste felles planleggingsdag...
Senter for praksisrettet utdanningsforskning har et mål om å drive forskning i og for praksis. Gjennom forskning og formidling ønsker SePU å bidra til forbedring av den forskningsbaserte profesjonsutøvelsen på alle nivå i skolesektoren. I dette arbeidet mener SePU at det er viktig å samarbeide med forskningsmiljøer både nasjonalt og internasjonalt, men kanskje enda viktigere å ha nær kontakt med praksis, for å vite noe om hva som faktisk skjer i praksis. Det innebærer at ansatte ved SePU hyppig er ute i praksis, i regioner og kommuner, ved s...